Kişinin yaneşeliığı cemiyet süresince kıymeti olan , kudret, hattıhareket ve özge davranış biçimlerini vüruttirdiği proseslerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğmeseleme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı gestaltlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin amaçlarına orantılı ) bileğmeseleme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakılırsa;
· Yetişek bir prosestir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğmeseletirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğmeseleme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baz öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı yekpare kültürler karınin tıpkısıdır. Ammaçların içeriği ve öğrenme karınin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa bileğmeseleebilir, lakin sürecin doğbeyı bileğmeselemez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birfena filozof ve eğitimci, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğmeseleikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime konusunda temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğmeseleikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, beşer karınin dirim boyu devam eden bir prosestir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere orantılı olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin meseleletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal terbiye, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, terbiye merkezleri kabilinden mekânlarda verilen terbiye formal; bireyin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye bulunmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir düşünce ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal terbiye ise spontane vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki can bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir yol olarak ele düzenındığında ise terbiye sisteminin üç baz ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, prosesler ve çıktılardır. Referans; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Müddetç; mektep süresince meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, izin, sınav skorları kabilinden istenilen davranış bileğmeseleiklikleridir.